Systemy bezpieczeństwa, które powinny być w rodzinnym aucie

zepcars
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Systemy bezpieczeństwa nie są już tylko jednym z rozwiązań, udogodnień, ale stają się również prawem, który zacznie obowiązywać w Unii Europejskiej od 2022 roku. Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego wydała zarządzenie, zgodnie z którym samochody będą musiały być wyposażone w stosowne urządzenia. Na co więc zwrócić uwagę? 

Anti-Lock Braking System (ABS)

Powszechnie znany jako elektroniczna kontrola stabilności. Monitoruje koła podczas gwałtownego hamowania dzięki przymocowanemu czujnikowi na każdym z nich. Kiedy system wykryje, że koło się za chwilę zablokuje i przestanie się poruszać, anti-lock zwolni hamulec. Potem ABS w sposób powtarzalny i ciągły stosuje optymalne ciśnienie hamowania do każdego koła, co w efekcie przekłada się na hamowanie w taki sposób, by nie zablokować kół.

Nadto ABS zwalnia ryzyka poślizgu przy wykonywaniu nadmiernych manewrów omijających, z czym wiąże się wydłużenie drogi hamowania. Dlatego pamiętaj, by odpowiednio obliczyć ewentualną odległość od przeszkody, by samochód mógł zatrzymać się na czas, gdyż wbrew powszechnemu przekonaniu, ABS nie pomaga skrócić drogi hamowania.

Electronic Brakeforce Distribution (EBD)

W przypadku tego udogodnienia, elektroniczna jednostka sterująca (ECU) określa stopień poślizgu każdej opony z osobna. Jeżeli system zauważy, że tylnym kołom grozi poślizg, przykłada do nich mniejsza siłę, utrzymując (lub w razie potrzeby zwiększając) siłę działającą na przednie koła.

EBD jest przydatny także, kiedy samochód hamuje podczas jazdy na zakręcie. W czasie skręcania zewnętrzne koła auta obracają się szybciej niż wewnętrzne. Jeśli na wewnętrzne koła zostanie przyłożona zbyt duża siła hamowania, mogą się one zablokować, powodując nadsterowność i utratę kontroli nad samochodem. EBD ma możliwość wyczucia poślizgu kół wewnętrznych i zmniejszyć siłę hamowania na tych kołach bez zmniejszania siły na kołach zewnętrznych.

Brake Assist System (BAS)

Dzięki ciągłemu porównywaniu prędkości wciskania pedału hamulca, system rozpozna sytuację, wymagającą nagłego hamowania. Kiedy kierowca wciśnie pedał hamowania z powodu strachu, gdy prędkość reakcji jest większa niż wartość normalna zapisana w jednostce sterującej, BAS automatycznie uruchomi się w celu ustalenia maksymalnego ciśnienia hamowania w hamulcach i gwałtownie wzrasta do maksymalnego opóźnienia. W efekcie przełoży się to na skróconą drogę hamowania Twojego samochodu.

Electronic Stability Programme (ESP)

ESP to zbiór kilku elementów, które zwiększają stabilizację samochodu podczas jazdy, umożliwiają bezpieczniejszą jazdę i pozwalają zachować większą kontrolę. Podczas kierowanie, hamowania i przyspieszania, kilka czujników monitoruje zachowanie samochodu i przesyła dane do centralnego komputera. SI porównuje Twoje działania i działania samochodu. Jeśli dla przykładu droga jest prosta, ale wykonujesz ostre skręty w lewo lub w prawo (np. z powodu oblodzenia drogi), komputer może rozpoznać sytuację i wesprzeć Cię w prowadzeniu auta. Sztuczna inteligencja zastosuje indywidualne hamulce, by ustabilizować samochód. Co ważne, technologia ta reaguje o wiele szybciej niż człowiek, co pomoże zapobiec wielu niebezpiecznym sytuacjom oraz wypadkom.

Acceleration Slip Regulation (ASR/TCS)

Zadaniem ASR jest współpraca z systemem, zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS). System kontroli trakcji pomaga zapobiegać utracie przyczepności kół pojazdu, wykorzystując przy tym układ elektrohydrauliczny, który steruje silnikiem i hamulcami w niekorzystnym warunkach drogowych lub, kiedy osoba kierująca pojazdem nadmiernie przyspieszy, a koła ślizgają się pod drodze. TCS pomaga skorygować błędy kierowcy w niekorzystnych warunkach drogowych.

Automatic Emergency Braking (AEB)

System automatycznego hamowania awaryjnego wykrywa zbliżające się zderzenie z innym pojazdem na czas, co pozwala złagodzić wypadek lub w ogóle go uniknąć. SI w pierwszej kolejności ostrzega kierowcę o konieczności podjęcia odpowiednich działań w celu uniknięcia wypadku. Kiedy osoba kierująca pojazdem nie zareaguje lub jej reakcja jest niewystarczająca, AEB automatycznie włączy hamulce, by zmniejszyć lub zapobiec uderzeniu.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Pasy bezpieczeństwa w ciąży. Tak czy nie?
Pasy bezpieczeństwa w ciąży. Tak czy nie?
Według przepisów kobieta w widocznej ciąży nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa. Czy jest to na pewno dobre rozwiązanie? Wielu uważa, że to prawo powinno zostać zmienione!
/